Nieuwe Druk
r
r
r
r
Schrijf u in voor de nieuwsbrief!

particulier | boekhandel
r
r
h
h
h
r
r

halfjaarcijfers Nieuwe Druk

De eerste helft van 2016 is achter de rug. De balans is opgemaakt. Alle reden voor vreugde, maar ook voor reflectie en bezinning. Hoe zag het eruit?

De laatste titels:

   


De cijfers per item:

Boekverkoop: In de eerste 6 maanden van 2016 zijn meer boeken verkocht dan het gehele jaar 2015. Verwacht kan worden dat de omzet aan verkoop eind 2016 meer dan verdubbeld zal zijn t.o.v. 2015. Zowel de verkoop aan particulieren als aan boekhandels is enorm gestegen. Dat stemt meer dan tevreden en is een pluim voor iedereen die zich bij Uitgeverij Nieuwe Druk betrokken voelt en een bijdrage geleverd heeft.

Sitebezoek: Zowel het aantal unieke bezoekers op de site van Nieuwe Druk als het aantal pagina's dat wordt bezocht is meer dan verdubbeld en bijna verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar. De site is beter zichtbaar geworden voor zoekmachines, maar ook de impact van Social Media heeft hierbij een grote rol gespeeld. Het bezoek aan de site was in januari al hoger dan de beste maand in 2015 en sindsdien is per maand het aantal bezoeken gestegen tot aan deze maand (halverwege juli) aan toe.

Manuscripten: Helaas lukt het Nieuwe Druk niet om recht te doen aan alle manuscripten die wij ontvangen. Terwijl in 2014/2015 ongeveer 25% van alle ingediende manuscripten uiteindelijk geleid heeft tot een publicatie is dit percentage gezakt tot een stuk onder de 10%. Nieuwe Druk wordt bekender en trekt, zonder dat we daar acquisitie op plegen, veel debutanten, maar ook meer gevestigde auteurs. Omdat wij nog steeds geloven dat 6-8 publicaties per jaar ons maximum is, (om voldoende tijd en kracht in de PR te kunnen stoppen) is het aantal auteurs dat wij kunnen bedienen behoorlijk gedaald.

Productie: Tot 2016 kwam het sporadisch voor dat wij boeken in grotere oplage lieten maken. De meeste boeken werden op bestelling gemaakt. Dat is vanaf dit jaar veranderd. De meeste titels worden nu in een mooie oplage geproduceerd die zowel vanuit het Centraal Boekhuis als rechtstreeks vanuit de uitgeverij worden geleverd. De kostprijs van de boeken wordt daarmee wel verlaagd maar levert ook een voorraadrisico. We hebben meer boeken op voorraad, kunnen sneller handelen, maar dat kost ook wel wat aan investeringen en opslagkosten.

E-books: Op dit moment zijn er geen boeken van Nieuwe Druk als E-book beschikbaar. Overigens wel als luisterboek (de meeste titels zijn via bibliotheken beschikbaar gesteld voor mensen met een leesbeperking), Komend halfjaar gaan wij plannen maken om toch titels ook beschikbaar te maken als e-book.

Personeel: Nieuwe Druk werkt (nog) zonder vast personeel. Wij maken voornamelijk gebruik van freelancers en ook van vrijwilligers voor hand- en spandiensten (die soms de spuigaten uitlopen, waarvoor dank maar soms ook gene!)

Beleid en selectie: Nieuwe Druk richt zich voornamelijk op boeken "die er toe doen" zonder daarin hoogdravend en pretentieus te willen zijn. Vermaak en ontspanning is belangrijk, maar onze voorkeur gaat uit naar boeken die "uitgegeven moeten worden" ondanks dat het uit commercieel oogpunt niet altijd zo slim is Wij krijgen regelmatig boeken aangeboden die bij grote uitgevers een dikke pluim kregen, maar die commercieel niet interessant geacht werden. Het kan gaan om boeken die een mooie herdruk verdienen of boeken van debutanten die een goede kans verdienen. Omdat wij graag blijven investeren in boeken die het op voorhand wat "minder" zullen doen, hopen wij natuurlijk ook op af en toe een mooie publieks-topper! Gelukkig hebben wij van tijd tot tijd deze ook in huis!

Marketing en direct mail:
Nieuwe Druk heeft soms veel te vertellen. Dit willen wij liever niet ongevraagd doen. (Soms doen wij dat toch stiekem, als we denken dat de ontvangers er alleen maar baat bij hebben), het liefst zien wij echter dat boekhandels en/of particulieren zich inschrijven voor onze nieuwsbrief. Dat kan simpel via: http://nieuwedruk.nl/nb.php